Ostot 26 - Neste
Osto-ohjelmani sai
jälleen jatkoa ja tällä kertaa kävin ostoksilla Suomessa. Salkkuuni päätyi biopohjaisten
polttoaineiden valmistukseen erikoistunutta Nestettä, joka oli ennen ostosta
salkkuni yksi suurimmista omistuksista ja euromääräisellä tuotolla mitattuna
salkkuni paras sijoitus. Ostot -postauksissa kirjaan
ylös perustelut hankinnoille, jotta voin tulevaisuudessa nähdä millä
perusteella olen yrityksen osakkeita ostanut. Tätä kirjoitusta ei pidä tulkita
sijoitusvinkkinä ja lukija on itse vastuussa sijoitustensa tappioista ja
voitoista.
Neste
Neste on biopohjaisten polttoaineiden edelläkävijä ja onkin maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja. Nesteen uusiutuvan dieselin nykyinen tuotantokapasiteetti vastaa 40 prosenttia koko maailman uusiutuvan dieselin tuotantokapasiteetista, joten mistään pienestä tekijästä ei ole kyse. Uusiutuvan dieselin valmistamisen lisäksi Nesteellä on tuotteita muovi- ja lentoteollisuuden tarpeisiin.
Neste on
siis selkeästi yritys, joka pyrkii ratkaisuillaan avittamaan maailmaa kamppailussa
ilmastonmuutosta vastaan ja parantamaan kiertotaloudellista ajattelua ihmisissä.
Kiertotalousajattelusta kertoo hyvin yksiselitteisesti se, että jätteiden ja tähteiden
osuus uusiutuvista raaka-aineista oli keskimäärin 83 prosenttia vuonna 2020. Tehdään
siis juuri niitä toimia, mistä osakkeenomistajille ja maailmalle kerrotaan.
Nesteen vuosikertomuksen
2020 mukaan heidän asiakkaat ovat onnistuneet vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä
Nesteen tuotteilla ja kiertotalousratkaisulla 10 miljoonalla CO2eq-tonnilla,
joka vastaa noin 3.7 miljoonan henkilöauton vuosittaisia päästöjä. Tulevaisuuden
ilmastosopimusten mukaisesti tämä kasvihuonepäästöjen vuosittainen vähentäminen
aiotaan kasvattaa 20 miljoonaan CO2eq-tonniin vuoteen 2030 mennessä. Toisena ilmastosopimuksena
Neste aikoo saavuttaa hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä esimerkiksi
käyttämällä tuotantolaitoksilla vihreää sähköä.
Uusiutuvien polttoaineiden
lisäksi Neste valmistaa myös korkealaatuisia fossiilisia öljytuotteita, mutta
niiden osuus liikevoitosta on enää noin kuusi prosenttia ja strategian mukaisesti
niiden paino vähenee jatkuvalla syötöllä. Vaikka fossiilisten öljytuotteiden osuus
liikevoitosta on pieni, niin liikevaihdosta niiden osuus on kuitenkin vielä
edelleen noin 45 prosenttia. Näissä tuotteissa on vain merkittävästi pienempi voittomarginaali
kuin uusiutuvissa tuotteissa.
Nesteen liikevaihto on
ollut viime vuosina laskussa, mutta ymmärtääkseni tämä on pääasiallisesti
johtunut olemassa olevien liiketoimintojen (sisältäen fossiiliset polttoaineet,
naftaleeniöljy ja bitumituotteet) myymisestä strategian mukaisesti
siirryttäessä liiketoiminnan painopistettä enemmissä määrin uusiutuviin
polttoaineisiin ja kiertotalousratkaisuihin. Muussa tapauksessa tästä kehityksestä
pitäisi olla huolissaan.
Nesteen vastuullisen lentokoneille
sopivan polttoaineen vuosittainen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000
tonnia, mutta Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja Rotterdamin
lisäinvestoinneilla tuotannon on tarkoitus kasvaa 1.5 miljoonaan tonniin vuoden
2023 loppuun mennessä. Statistan
sivuston mukaan maailman vuosittainen lentoliikenteen polttoaineen kulutus oli
ennen koronaviruspandemiaa jopa 370 miljoonaa tonnia, joten Nesteen
tuotantokapasiteetin nostamisenkin jälkeen se vastaa maailman polttoainekulutuksesta vasta 0.4
prosenttia. Toisin sanoen Nesteen vuoden aikana valmistetut vastuulliset polttoaineet
on käytetty käytännössä 1.5 päivässä. Yrityksellä on siis tilaa vielä kasvaa.
Siinä missä polttoaineet
pohjautuvat tällä hetkellä jätteisiin ja tähteisiin, niin muitakin uusiutuvia lähteitä
tutkitaan jatkuvasti. Näistä mainittakoon lignoselluloosa, levät ja kiinteät
yhdyskuntajätteet. Neste pyrkii kuitenkin löytämään ratkaisuja, jotka ovat käytössä
aivan lähivuosina eikä vasta kymmenien vuosien kehittämisen jälkeen. Ilmastonmuutos kun ei innovoimista odota. Uusien uusiutuvien lähteiden löytäminen ja näitä hyödyntävien
tuotantolaitosten pystyttäminen tulee vaatimaan Nesteeltä merkittäviä
investointeja. Hyvänä puolena on kuitenkin se, että niin se vaatii myös
kilpailijoilta ja Nesteellä vaikuttaa olevan kuitenkin kilpailuetuna nykyinen
osaaminen.
Uusiutuvilla tuotteilla
on valtava kysyntä maailman eri maiden ilmastonmuutos ja kasvihuonepäästöjen
vähintämistavoitteiden vuoksi. Nesteen liiketoimintaa kehitetään mielestäni oikeaan
suuntaan ja sen pitäisi varmistaa tuotteiden kasvavan kysynnän tuleville vuosille.
Bill Gatesin ”Kuinka välttää ilmastokatastrofi” -kirjan mukaan kasvihuonepäästöjä
pitäisi vähentää 51 miljardia tonnia, jotta saavuttaisimme hiilineutraliuden.
Koska kasvihuonepäästöjen vähennystarve on merkittävä ja sen saavuttamiseksi
tulemme tarvitsemaan kaiken mahdollisen avun, niin uskon Nesteen ja useiden
muiden toimijoiden menestyvän seuraavien kymmenien vuosien aikana.
Henkilöautojen ja bussien sähköistyminen on selkeä trendi ja uskon tämän etenevän myös tulevaisuudessa. Kuitenkaan lentoliikenteen tai raskaan liikenteen sähköistäminen ei ole mitenkään fyysisesti mahdollista. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tarvittava akkumäärä kasvaisi niin painavaksi, että lentokone ei enää nousisi ilmaan ja rekan toimintasäde jäisi vaatimattomaksi. Toisin sanoen ainakin nämä kaksi liikenteen muotoa tulevat aina tästä ikuisuuteen (tai nyt ainakin seuraaviksi kymmeniksi vuosiksi) pyörimään nestemäisillä polttoaineilla, johon Nesteen tuotteet sopivat kuin nenä päähän.
Nesteen liiketoiminnan suotuisalle
kasvamiselle on mielestäni useita positiivisia ajureita, mutta pitää myös
mainita, että kaikkeen liiketoimintaan kohdistuu myös riskejä. Uusiutuvia polttoaineita
on tuettu ja niiden poliittista tukemista tulevaisuudessa ei voi kukaan
kuitenkaan taata. Esimerkiksi Yhdysvalloissa oleva Blender’s Tax Credit (BTC)
on jatkettu vuodelle 2022 asti, mutta tämän jälkeen jatkosta ei ole vielä varmaa
tietoa.
Yrityksen taloudelliset
luvutkin ovat loistavalla tolalla koronan aiheuttamaa merkittävää
tulosromahdusta lukuun ottamatta. Yrityksen kassa on loistavassa kunnossa,
koska tilillä on enemmän rahaa kuin velkaa. Osinko on ollut hyvässä kasvussa monta
vuotta ja palattaessa normaaliin kannattavuuteen osingonmaksu on turvattu. Kuluneen
vuoden kurssikorjauksen myötä Nestettä saa vihdoin hieman kohtuullisemmalla
hinnoittelulla, vaikka arvostus on edelleen kireä. Viimeiset ilmat kurssista
päästi toimitusjohtajan Peter Vanackerin irtisanoutuminen 9.12.2021, joka on
tietysti harmillinen asia. Uskon kuitenkin hänen tilalleen löytyvän
ammattilainen hyvinkin nopeasti.
Alla olevassa taulukossa
on nähtävissä Nesteen taloudelliset luvut aina vuodesta 2008 vuoteen 2020. Neste
on poikkeuksellisesti arvostettu hyvin korkealle kilpailijoihinsa verrattuna,
jos vertailukohtana on normaalit fossiilisten polttoaineiden valmistajat.
Nesteen
taloudelliset tunnusluvut vuodesta 2008 vuoteen 2020.
Nesteen kurssikehitys
kuluneen vuoden aikana on esimerkillinen mörnintä. Osakkeen arvosta on lähtenyt
neljännes ja laskutrendi on ollut koko vuoden mittainen. Jos Nesteen kehitystä
vertaa OMXH25GI -indeksiin, niin ei paljoa naurata. Tietysti pidentämällä
aikahorisonttia useampaan vuoteen, on Neste tuottanut merkittävästi
vertailuindeksiä paremmin ja uskon näin tapahtuvan myös tulevaisuudessa.
Nesteen osakekurssin kehitys
kuluneen vuoden aikana verrattuna OMXH25GI -indeksiin. Turpaan on tullut, niin
että heikottaa. Lähde: Nordnet.fi
Oston tiedot
Ostin yhteensä 20 kpl Nesteen osakkeita 13.12.2021 43.22 euron
kappalehintaan (sis. välityspalkkiot, ilman niitä 42.87 euroa). Osakesalkussani
on tällä hetkellä Nesteen osakkeita 170 kappaletta 14.46 euron keskimääräisellä
hinnalla. Kirjoittaja omistaa kirjoituksessa mainittua osaketta
kirjoitushetkellä ja minulla ei ole mitään aikomusta luopua osakkeista. Kuluneen
vuoden osingon (0.80 euroa) maksumäärällä laskettuna osinkotuotto keskihinnalle
on noin 5.5 prosenttia ja nykyiselle kurssille 1.9 prosenttia.
Kirjoituksessa
näkyvä taulukko on ladattavissa Työkalu yritysten arvioimiseen numeerisesti
blogitekstistä. Kyseisen taulukon avulla onnistut
fundamenttianalyysissä ja teet parempia osakepoimintoja.
Muista ottaa seurantaan Osinkoinsinöörin sosiaaliset mediat:
Enpä tiedä, aika pieni osinko verrattuna osakekurssiin. Itse olen ostanut viimeksi UPM Kymmentä. Kurssi verrattuna osikoon paljon parempi. Ja suuri moniala yhtiö on myös Suomen toiseksi suurin sähkön tuottaja.
VastaaPoistaNesteen osakekurssi on tosiaan noussut haipakkaa viimeisten vuosien aikana, joka on saanut nykyisen osinkotuoton näyttämään varsin vaatimattomalta. Itse uskon, että osinko lopulta seuraa osakekurssia ja silloin osinkotuotto alkaa olemaan valtava ostohintaan suhteutettuna. :) UPM on kyllä loistava yritys ja aikoinaan itse pähkäilin sen ja Metsä Boardin välillä. Päädyin ostamaan Metsä Boardia, koska oli silloin edullisemmin hinnoiteltu.
Poista