Ostot 26 - Neste

 Ostot 26 - Neste, Neste osinko, Neste analyysi, Neste sijoitus, Neste fundamenttianalyysi, Neste sijoituskohde

Osto-ohjelmani sai jälleen jatkoa ja tällä kertaa kävin ostoksilla Suomessa. Salkkuuni päätyi biopohjaisten polttoaineiden valmistukseen erikoistunutta Nestettä, joka oli ennen ostosta salkkuni yksi suurimmista omistuksista ja euromääräisellä tuotolla mitattuna salkkuni paras sijoitus. Ostot -postauksissa kirjaan ylös perustelut hankinnoille, jotta voin tulevaisuudessa nähdä millä perusteella olen yrityksen osakkeita ostanut. Tätä kirjoitusta ei pidä tulkita sijoitusvinkkinä ja lukija on itse vastuussa sijoitustensa tappioista ja voitoista.

Neste

Neste on biopohjaisten polttoaineiden edelläkävijä ja onkin maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja. Nesteen uusiutuvan dieselin nykyinen tuotantokapasiteetti vastaa 40 prosenttia koko maailman uusiutuvan dieselin tuotantokapasiteetista, joten mistään pienestä tekijästä ei ole kyse. Uusiutuvan dieselin valmistamisen lisäksi Nesteellä on tuotteita muovi- ja lentoteollisuuden tarpeisiin. 

Neste on siis selkeästi yritys, joka pyrkii ratkaisuillaan avittamaan maailmaa kamppailussa ilmastonmuutosta vastaan ja parantamaan kiertotaloudellista ajattelua ihmisissä. Kiertotalousajattelusta kertoo hyvin yksiselitteisesti se, että jätteiden ja tähteiden osuus uusiutuvista raaka-aineista oli keskimäärin 83 prosenttia vuonna 2020. Tehdään siis juuri niitä toimia, mistä osakkeenomistajille ja maailmalle kerrotaan.

Nesteen vuosikertomuksen 2020 mukaan heidän asiakkaat ovat onnistuneet vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä Nesteen tuotteilla ja kiertotalousratkaisulla 10 miljoonalla CO2eq-tonnilla, joka vastaa noin 3.7 miljoonan henkilöauton vuosittaisia päästöjä. Tulevaisuuden ilmastosopimusten mukaisesti tämä kasvihuonepäästöjen vuosittainen vähentäminen aiotaan kasvattaa 20 miljoonaan CO2eq-tonniin vuoteen 2030 mennessä. Toisena ilmastosopimuksena Neste aikoo saavuttaa hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä esimerkiksi käyttämällä tuotantolaitoksilla vihreää sähköä.

Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi Neste valmistaa myös korkealaatuisia fossiilisia öljytuotteita, mutta niiden osuus liikevoitosta on enää noin kuusi prosenttia ja strategian mukaisesti niiden paino vähenee jatkuvalla syötöllä. Vaikka fossiilisten öljytuotteiden osuus liikevoitosta on pieni, niin liikevaihdosta niiden osuus on kuitenkin vielä edelleen noin 45 prosenttia. Näissä tuotteissa on vain merkittävästi pienempi voittomarginaali kuin uusiutuvissa tuotteissa.

Neste öljynjalostus, Neste Oil, Neste My
Nesteen liiketoimintaan kuuluvat edelleen fossiiliset polttoaineet ja niiden jalostus.

Nesteen liikevaihto on ollut viime vuosina laskussa, mutta ymmärtääkseni tämä on pääasiallisesti johtunut olemassa olevien liiketoimintojen (sisältäen fossiiliset polttoaineet, naftaleeniöljy ja bitumituotteet) myymisestä strategian mukaisesti siirryttäessä liiketoiminnan painopistettä enemmissä määrin uusiutuviin polttoaineisiin ja kiertotalousratkaisuihin. Muussa tapauksessa tästä kehityksestä pitäisi olla huolissaan.

Nesteen vastuullisen lentokoneille sopivan polttoaineen vuosittainen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia, mutta Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja Rotterdamin lisäinvestoinneilla tuotannon on tarkoitus kasvaa 1.5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä. Statistan sivuston mukaan maailman vuosittainen lentoliikenteen polttoaineen kulutus oli ennen koronaviruspandemiaa jopa 370 miljoonaa tonnia, joten Nesteen tuotantokapasiteetin nostamisenkin jälkeen se vastaa maailman polttoainekulutuksesta vasta 0.4 prosenttia. Toisin sanoen Nesteen vuoden aikana valmistetut vastuulliset polttoaineet on käytetty käytännössä 1.5 päivässä. Yrityksellä on siis tilaa vielä kasvaa.

Siinä missä polttoaineet pohjautuvat tällä hetkellä jätteisiin ja tähteisiin, niin muitakin uusiutuvia lähteitä tutkitaan jatkuvasti. Näistä mainittakoon lignoselluloosa, levät ja kiinteät yhdyskuntajätteet. Neste pyrkii kuitenkin löytämään ratkaisuja, jotka ovat käytössä aivan lähivuosina eikä vasta kymmenien vuosien kehittämisen jälkeen. Ilmastonmuutos kun ei innovoimista odota. Uusien uusiutuvien lähteiden löytäminen ja näitä hyödyntävien tuotantolaitosten pystyttäminen tulee vaatimaan Nesteeltä merkittäviä investointeja. Hyvänä puolena on kuitenkin se, että niin se vaatii myös kilpailijoilta ja Nesteellä vaikuttaa olevan kuitenkin kilpailuetuna nykyinen osaaminen.

Uusiutuvilla tuotteilla on valtava kysyntä maailman eri maiden ilmastonmuutos ja kasvihuonepäästöjen vähintämistavoitteiden vuoksi. Nesteen liiketoimintaa kehitetään mielestäni oikeaan suuntaan ja sen pitäisi varmistaa tuotteiden kasvavan kysynnän tuleville vuosille. Bill Gatesin ”Kuinka välttää ilmastokatastrofi” -kirjan mukaan kasvihuonepäästöjä pitäisi vähentää 51 miljardia tonnia, jotta saavuttaisimme hiilineutraliuden. Koska kasvihuonepäästöjen vähennystarve on merkittävä ja sen saavuttamiseksi tulemme tarvitsemaan kaiken mahdollisen avun, niin uskon Nesteen ja useiden muiden toimijoiden menestyvän seuraavien kymmenien vuosien aikana.

Henkilöautojen ja bussien sähköistyminen on selkeä trendi ja uskon tämän etenevän myös tulevaisuudessa. Kuitenkaan lentoliikenteen tai raskaan liikenteen sähköistäminen ei ole mitenkään fyysisesti mahdollista. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tarvittava akkumäärä kasvaisi niin painavaksi, että lentokone ei enää nousisi ilmaan ja rekan toimintasäde jäisi vaatimattomaksi. Toisin sanoen ainakin nämä kaksi liikenteen muotoa tulevat aina tästä ikuisuuteen (tai nyt ainakin seuraaviksi kymmeniksi vuosiksi) pyörimään nestemäisillä polttoaineilla, johon Nesteen tuotteet sopivat kuin nenä päähän.

Nesteen liiketoiminnan suotuisalle kasvamiselle on mielestäni useita positiivisia ajureita, mutta pitää myös mainita, että kaikkeen liiketoimintaan kohdistuu myös riskejä. Uusiutuvia polttoaineita on tuettu ja niiden poliittista tukemista tulevaisuudessa ei voi kukaan kuitenkaan taata. Esimerkiksi Yhdysvalloissa oleva Blender’s Tax Credit (BTC) on jatkettu vuodelle 2022 asti, mutta tämän jälkeen jatkosta ei ole vielä varmaa tietoa.

Yrityksen taloudelliset luvutkin ovat loistavalla tolalla koronan aiheuttamaa merkittävää tulosromahdusta lukuun ottamatta. Yrityksen kassa on loistavassa kunnossa, koska tilillä on enemmän rahaa kuin velkaa. Osinko on ollut hyvässä kasvussa monta vuotta ja palattaessa normaaliin kannattavuuteen osingonmaksu on turvattu. Kuluneen vuoden kurssikorjauksen myötä Nestettä saa vihdoin hieman kohtuullisemmalla hinnoittelulla, vaikka arvostus on edelleen kireä. Viimeiset ilmat kurssista päästi toimitusjohtajan Peter Vanackerin irtisanoutuminen 9.12.2021, joka on tietysti harmillinen asia. Uskon kuitenkin hänen tilalleen löytyvän ammattilainen hyvinkin nopeasti.

Alla olevassa taulukossa on nähtävissä Nesteen taloudelliset luvut aina vuodesta 2008 vuoteen 2020. Neste on poikkeuksellisesti arvostettu hyvin korkealle kilpailijoihinsa verrattuna, jos vertailukohtana on normaalit fossiilisten polttoaineiden valmistajat.

Neste analyysi, Neste tunnusluvut, Neste osinko, Neste osake, Neste fundamenttianalyysi, Neste sijoituskohde

Nesteen taloudelliset tunnusluvut vuodesta 2008 vuoteen 2020.

Nesteen kurssikehitys kuluneen vuoden aikana on esimerkillinen mörnintä. Osakkeen arvosta on lähtenyt neljännes ja laskutrendi on ollut koko vuoden mittainen. Jos Nesteen kehitystä vertaa OMXH25GI -indeksiin, niin ei paljoa naurata. Tietysti pidentämällä aikahorisonttia useampaan vuoteen, on Neste tuottanut merkittävästi vertailuindeksiä paremmin ja uskon näin tapahtuvan myös tulevaisuudessa.

Neste osake, Neste kurssikehitys, Nesteen kurssi, Neste osinko

Nesteen osakekurssin kehitys kuluneen vuoden aikana verrattuna OMXH25GI -indeksiin. Turpaan on tullut, niin että heikottaa. Lähde: Nordnet.fi

Oston tiedot

Ostin yhteensä 20 kpl Nesteen osakkeita 13.12.2021 43.22 euron kappalehintaan (sis. välityspalkkiot, ilman niitä 42.87 euroa). Osakesalkussani on tällä hetkellä Nesteen osakkeita 170 kappaletta 14.46 euron keskimääräisellä hinnalla. Kirjoittaja omistaa kirjoituksessa mainittua osaketta kirjoitushetkellä ja minulla ei ole mitään aikomusta luopua osakkeista. Kuluneen vuoden osingon (0.80 euroa) maksumäärällä laskettuna osinkotuotto keskihinnalle on noin 5.5 prosenttia ja nykyiselle kurssille 1.9 prosenttia.

 

Kirjoituksessa näkyvä taulukko on ladattavissa Työkalu yritysten arvioimiseen numeerisesti blogitekstistä. Kyseisen taulukon avulla onnistut fundamenttianalyysissä ja teet parempia osakepoimintoja.

Muista ottaa seurantaan Osinkoinsinöörin sosiaaliset mediat:

Kommentit

  1. Enpä tiedä, aika pieni osinko verrattuna osakekurssiin. Itse olen ostanut viimeksi UPM Kymmentä. Kurssi verrattuna osikoon paljon parempi. Ja suuri moniala yhtiö on myös Suomen toiseksi suurin sähkön tuottaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nesteen osakekurssi on tosiaan noussut haipakkaa viimeisten vuosien aikana, joka on saanut nykyisen osinkotuoton näyttämään varsin vaatimattomalta. Itse uskon, että osinko lopulta seuraa osakekurssia ja silloin osinkotuotto alkaa olemaan valtava ostohintaan suhteutettuna. :) UPM on kyllä loistava yritys ja aikoinaan itse pähkäilin sen ja Metsä Boardin välillä. Päädyin ostamaan Metsä Boardia, koska oli silloin edullisemmin hinnoiteltu.

      Poista

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit viimeiseltä 30 päivältä

Kuukausikatsaus 2024-11

Kuukausikatsaus 2024-10

Nordnet vs OP -osakevälittäjien kilpailutus

Osinkoinsinööristä Vuoden Sijoittaja 2024?

Vuokralainen vaihtuu ensimmäisen kerran – Vuokravälityksen ja asunnon ylläpidon ulkoistaminen Asuntopehtoorille

Näin haet tanskalaisten osakkeiden osingon lähdeveron takaisin

Kuukausikatsaus 2024-09

Asuntolainan ja sijoitusasuntolainan uudelleenrahoitus – Vertailussa mukana Osuuspankki, Nordea ja S-pankki

Näin ostat 300 000 euron omakotitalon ilman omarahoitusosuutta

Näin uudelleen arvioitat asuntosi pankin rahoitusneuvotteluja varten – Esittelyssä Pankkiarvio.fi